10. Thanks for the Dance

11. Nightingale
12. Never Got to Love You

Ekstra-ekstranummer:
13. Whither Thou Goest

Æggende Anjani Æggende Anjani

Leonard Cohens nuværende partner Anjani Thomas gav en stilfuld og stærkt æggende koncert i Københavns jazzhus, hvor hun luftede hele sit seneste album ’Blue Alert’ samt et par fortolkninger af mandens egne sange.

Det canadiske singer/songwriter-ikon Leonard Cohen har ikke rørt på sig siden 2004’s ’Dear Heather’-album. I hvert fald ikke uden for sengen, som han har delt med hawaiianeren Anjani Thomas, der havde tjansen som korpige på hans foregående turné. Sengeopholdene har tilsyneladende givet masser af inspiration; de har i hvert fald affødt albummet ’Blue Alert’, der udkom i fjor, hvorpå mesteren selv har hjulpet fru Thomas med at skrive sangene.

På turné tager Cohen med kæresten rundt, og synger somme tider et nummer eller to med hende. Et rygte, der hurtigt har spredt sig via internettet, og som nok også var en af de udslagsgivende årsager til, at Jazzhouse var komplet pakket denne torsdag aften. Nuvel, Anjani er en perfekt sangerinde, og omgivet af et sublimt spillende band, var der ikke meget at sætte fingre på på den front. Publikum var da også næsegrus begejstrede, og klapperiet mellem sangene må have forlænget koncerten med mindst fem minutter.

Samtlige ’Blue Alert’s ti sange blev spillet, og den tilbagelænede, modne jazz dét album byder på, gik rent ind. Ikke mindst båret frem af sangerindens intense stemme og bestemt æggende fremtoning. Sangteksterne – som Leonard Cohen er medforfatter til – drager lytteren ud på en lang og eventyrlig rejse, hvor musik og tekst går op i en højere enhed.

Mellem numrene blev det til kærlighedserklæringer til publikum, men også obligatoriske banaliteter som ”jeg elsker København!” eller ”jeres mad smager vidunderligt!” og undervejs også et gebrokkent ”mange tak”. Så gik det bedre, når musikken spillede. For eksempel i åbningstrekløveret, den Billie Holiday’ske ’No One After You’, ’Innermost Door’ og ikke mindst ’The Golden Gate’. Med sidstnævnte nummers malende og billedrige tekst bliver man unægtelig sendt direkte til San Francisco. En oplevelse af format.

De to Cohen-kompositioner stod også stærkt, hvoraf især en dirrende version af ’The Gypsy’s Wife’ var helt sublim. Til gengæld var der også stunder, hvor det hele næsten blev lidt for hyggeligt og uspændende. Og nej, Leonard Cohen kom da heller ikke på scenen under Anjanis fortolkning af folkesangen ’Whither Thou Goest’, som han har haft det for vane på turnéens foregående koncerter.

Mindre kunne dog også gøre det på en aften, hvor ”perfektionisme” var nøgleordet. Endda i en sådan grad, at Anjani rullede med øjnene, når hun ramte en tangent skævt og ligefrem krævede ’Half the Perfect World’ startet forfra, da hun mente at kunne høre, at guitaren ikke stemte ethundrede procent. Det var en hyggelig, men ikke uforglemmelig aften i selskab med en muse i topform.