2. ???
3. Kategori
4. Flyv fugle
5. Op ad dine lår
6. Skynd dig op ad trappen

Synd, skam og sex Synd, skam og sex

Det unge danske band Synd og Skam leverede endnu en sanselig og intens koncert, der vanen tro var fyldt med både dissonans, sprungne guitarstrenge og seksuelle referencer. På Jazzhouse stod alle detaljer, positive som negative, knivskarpt i lydbilledet.

Der er noget selvmodsigende udansk over det Københavnbaserede Svendborg-band Synd og Skam og deres dansksprogede sange. Dagsordenen er skæv poesi oven på smadret post-punk og freejazz, som ligger umådeligt langt fra de andre hjemlige kunstnere, der gør sig på modersmålet. Læg hertil de altid medrivende liveshows, der indtil fornylig eksklusivt har fundet sted i undergrunden.

Men Synd og Skam er på vej op til overfladen: De er blevet skamrost i Politiken, de har vundet en Steppeulv-pris, de er blevet inviteret lidt ind i varmen på landsdækkende radiostationer, ja, og fredag aften stod de så på scenen på Jazzhouse i det indre København! Og de har ikke engang udsendt et helt debutalbum endnu – kun én udgivelse er blevet masseoptrykt, nemlig EP'en 'Blafret ør af kjoler'.

En skive som bandet, der denne aften stillede som sekstet med en ekstra mand på trækbasun, for længst er kommet videre fra. Ikke én sang blev spillet fra derfra. Til gengæld var den korte koncert rig på sager fra det album, som gutterne er på vej i studiet for at indspille til det, der formentlig bliver deres første regulære studiealbum.

Spark til den danske musikscene

Musikalsk tager Synd og Skam afsæt i den mindst harmoniske ende af post-punk-spektret, og de, der var kommet for at blive aet med fimrehårene, blev utvivlsomt jaget væk på rekordtid af den falsksyngende Asger Hartvig Nielsens absurdistisk digtende prolog tilsat bandets Captain Beefheart'ske sangknæk og generelle tryk på anarkistiske musikalske knapper.

To perverst hårdttæskende trommeslagere, der deler tjansen mellem slagtøj og synths, en David Byrne-lignende guitarist, en ekvilibristisk bassist, der ville gøre Jah Wobble stolt, et ekstra medlem på trækbasun og en spjættende krydsning af Thom Yorke, Troels Trier og Povl Dissing som frontmand er lige dét, der kræves for at sparke godt gang i den danske musikscene. Og så er det faktisk ikke engang fordi Synd og Skam bringer så meget nyt på banen ud over et i dansk sammenhæng uset intenst sammenspil.

Sex Pistols anno 1977???

Et nummer som 'Kategori' syntes åbenlyst inspireret af Gang of Four og især Contortions, hvilket ikke blev mindre udtalt af, at der nu er kommet en blæser med i rækkerne. Men heldigvis spillede Synd og Skam denne og de andre sange med en delirisk intensitet, som havde de fået en kugle for panden, hvis ikke de levede sig 100 procent ind i hvert eneste sekund og strofe. Og tilsæt så Asger Hartvigs lumre og sanselige tekster, der ofte handler om kvindelår og de billeder, som kombinationen af disse og for meget rødvin kan medføre...

Mest udtalt var dette måske i balladen 'Op ad dine lår', der vel er en parodi på popsangformatet, men som nu engang stod som noget så simpelt som en ren ørehænger. Den kunne uden tvivl ville blive et hit i en popmaskinmesters hænder. Uden Synd og Skam bag instrumenterne, forstås. Men det var samtidig i denne sang, at skævhedens begrænsninger var mest udtalte; at springe en streng og ikke gide stemme sin guitar er én ting, men at spille atonalt OG ved siden af hinanden, som her, så grænser det hurtigt til det ufrivilligt komiske.

Til gengæld spillede de seks unge herrer hele salen i gulvet med frenetiske 'Skynd dig op ad trappen', der lød som The Pop Group på (for meget) amfetamin, og som lukkede den kun godt 30 minutter lange koncert på demonstrativ brutal og hæsblæsende manér, hvilket fik folk i garderobekøen til efterfølgende at tale om "Sex Pistols i 1977". Og mens dét var at smøre lige vel tykt på (det er altså kun på den danske musikscene, at Synd og Skam for alvor er et unikum), så er der ingen tvivl om, at disse seks herrer hører til blandt de væsentligste musikalske skikkelser herhjemme lige nu. Fang dem, mens du kan. Kort sagt.